Sidor

onsdag 9 oktober 2019

Nya "tag"?

Vi är så dåliga på att göra sallader till middagen....... Så när jag såg på IG, ett tips om "treveckorssallad" tänkte jag direkt: de här är nog något för oss! En sallad som håller tre veckor i kylen måste ju bara testas!
Sagt och gjort, veckohandlingen fylldes på med vitkål och vinäger. Morötter, paprika och purjolök finns alltid i kylen. Det var bara att köpa lite extra! Även en 2 liters glasburk med lock, blev jag tvungen att handla.
Efter förmiddagens Stickcafé, gick jag lös på grönsakerna. Vitkål och paprikor strimlades fint på mandolin och morötterna blev "rivna" i min gamla "Moulin Janson". Purjon finhackades. Allt blandades i en stor bunke, innan det trycktes ner i glasburken! Trots att jag är bra på att "knö", fick inte allt plats i 2 liters burken. Men jag hade en tom lite större glasburk med lock, att ta till. Sen var det bara att koka "lagen" och slå på den varm, sätta på locken och in i kylen.
Nu ska den bara "stå till sig" några timmar. Så det blir nog lagom att testa till morgondagens middag!
För recept: kolla in Linneas skafferi, sök på treveckorssallad. Det finns fler varianter på "nätet" - det är bara att välja något som passar!
I kväll blir det enkel middag: "Sotad kyckling" och pommes. Man får allt vara lite lat ibland!

See you!

Inga kommentarer: