Sidor

söndag 6 oktober 2019

Hur fort går en helg?

Alldeles för fort! I alla fall när man har en heldag med likasinnade sticknördar!
"Stickfest mitt i havet", där var jag heeela lördagen! Så välorganiserat och så trevligt. Stickat mycket, lärt mig nya tekniker och ätit gott! Härliga samtal med kända och okända! Man kan väl inte begära så mycket mer. Ja det var ju så bra att jag glömde fotografera! Alltså, så typiskt! Men fick i alla fall två bilder innan alla försvunnit.....

Jag riktade in mig på sticktekniker. Förmiddagen ägnades åt "entrelac", eller som det heter på svenska "näverstickning". Det var inte helt lätt att få till det. Massa "lösa" maskor, som ska stickas ihop med nya maskor på varvet efter!

Tror faktiskt jag klippte "koden", när jag satt med mönstret en stund idag! Man stickar i olika riktningar, åt höger eller åt vänster, beroende om det är rätsida eller avigsida.
Men jag tror inte jag kommer sticka någon sjal......
På eftermiddagen var det betydligt enklare. Det var "mosaikstickning", en form av flerfärgsstickning med lyfta maskor, där man stickar en färg i taget. Jag fick ihop en provlapp med en fjäril på.
Tycker vanlig flerfärgsstickning är roligare.
Sen kom Morten från Hammershus Fairtrade och berättade om sitt arbete med korgmakerskorna i Ghana. Naturligtvis kunde vi handla dessa fantastiska korgar flätade av elefantgräs! 
Visst blev det liten handarbetskorg till mig oxå!
Lördagen avslutades med gott grillat, potatissallad och ett glas rött, tillsammans med mannen min. En bra dag med andra ord!
I dag, söndag har vi gått långpromenad med Zelda på förmiddagen. Soligt men med en kall nordost vind! 
Så det passade perfekt att köra Husbilen till vinterförvaring, efter promenaden.
Ja, där får den stå tills våren kommer! Och dit är det länge.........

Nu blir det lite stickning framför TV:n. Hoppas vi kan hitta en spännande film att se i kväll!

See you!


2 kommentarer:

Barwitzki sa...

Deilig med strikkefestival... jeg prøvde også "entrelac" med det er ikke for meg... jeg strikker veldig gjerne med farger. Super din mosaikstrickning...
jeg liker.
God kveld... jeg var på TV med verdensmesterskap Stuttgart/Tyskland og Dohar/Katar. Håper du fant en deilig film... jeg liker å se filmer :-))
Hilsene fra Viola

Siv sa...

Nej, entrelac är inget för mig! Men det var kul att lära sig.