Sidor

söndag 25 oktober 2020

Sylan!😍

Äntligen var det dags för höstens Sylan, i Kallinge. Som vanligt förberedde jag mig, med att "klippa ut" en hel hög med tröjor och byxor.
Sen skulle min kombimaskin byggas om till overlock! Passade pĂ„ att byta nĂ„larna, till stretchnĂ„lar. Och sen började elĂ€ndet!😬  För den vĂ€nstra nĂ„len trillade ut hela tiden! Jag muttrade sĂ„ högljutt att maken kom in och ville hjĂ€lpa till! Hittade inget fel, och asken med nĂ„lar var ju helt ny!? InsĂ„g att det mĂ„ste bli ett "garantiĂ€rende", efter lanet! SUCK! Men sĂ„ provade jag att sĂ€tta tillbaka de gamla nĂ„larna - och dĂ„ funkade det! YES! Jag hade ju tĂ€nkt att bara ha kombimaskinen med..... men garderade mig med overlocken frĂ„n Janome.
Jag brukar ha en hel del med. Men det blev inte sÄ mycket denna gÄngen. En pÄse var dessutom tyger till "prematursömnad". En del smÄbitar frÄn mitt lager och sÄ en del av de stuvar jag fÄtt tidigare i sommar.
Vi var ett glatt gÀng sytokar, som sydde för fullt, hela dagen. Och.....min kombimaskin skötte sig, Ànda tills jag skulle bygga om till cover! DÄ testade jag med den dÀr nÄlen som inte villa sitta fast. Och det var samma elÀnde i coverpositionen! PUH, det var inte fel pÄ maskinen - utan pÄ nÄlen. Tog en annan nÄl frÄn förpackningen, och den funkade som den skulle!
Blev det mycket sytt dÄ? Ja, inte blev jag klar med allt, men tre lÄngÀrmade t-shirts och en "pocket-shirt". SÄ jag Àr nöjd. Bilder kommer senare.
Dessutom reklamerade jag ett tyg, som syrran köpt, tvvÄ veckor innan lanet. Ett joggingtyg med flossad insida - dÀr massor av ludd slÀppte i tvÀtten! Baksidan av tyget blev nÄgot knottrigt......
Tyget var dyrt, 190kr/m, sÄ det var inte aktuellt att behÄlla. Men jag fick pengarna tillbaka, sÄ det kÀndes bra. Och tyg att sy till syrran av - det har jag ÀndÄ!
Efter lanet blir det ju en del att plocka pĂ„ plats igen! Inte lika kul som att packa! Men nu Ă€r allt pĂ„ plats, och lite rensat blev det i lĂ„dorna ocksĂ„. Aldrig fel att fĂ„ stĂ€dat och rensat.... 
Nu ska jag bara sy upp, det som ligger utklippt. Sen blir det syrrans tyghög, som ska minskas.

PĂ„ stickfronten - inget nytt! Jag har stickat nĂ„gra centimetrar pĂ„ mannens sockor. Det Ă€r allt! Handen mĂ„r inte bra av stickning och det Ă€r sĂ„ trist! 

Har börjat lyssna pÄ ljudböcker igen. Det funkar nÀr man syr.......
Ute Ă€r det höst pĂ„ riktigt! Även om temperaturen fortfarande Ă€r pĂ„ mer Ă€n 10 plusgrader pĂ„ dagarna.
SĂ„, nu blir det inte mer idag!
SES!

Inga kommentarer: