Sidor

fredag 23 januari 2015

Stadspromenad.

Idag inbjöd vädret till en promenad längs Karlskronas stränder och kajer.
Vi hamnade på Stumholmen, som förr var en Militär ö. Där fanns allt från Bageri till Klädsömnad via diverse andra militära verkstäder och förråd! När Försvaret "övergav"ön, gjordes de gamla byggnaderna om till Bostadsrätter. Det byggdes en del nya bostäder också, i gammal stil, och en del av dem blev Hyresrätter. Marinmuseet ligger här också. Och även det nya Ubåtsmuseet, som invigdes förra året.





Här skulle jag kunna tänka mig att bo, om jag måste flytta från Byn!
Från Stumholmen ser man över viken till Kungsbron. Där Landshövdingens Resident finns, (det rosa och vita huset till höger).
De gula byggnaderna är Militära förläggningar, af Trolle och Ankarstjärna. Muren som syns, Bastion Aurora,  är en del av Karlskronas försvarsmur. Muren fortsätter över Trossö (stadskärnans ö) och innesluter Marinbasen och Varvet.

Byggnaden längst ut är en fyr och heter "Godnatt". Den var bemannad till 1921 och det bodde en fyrvaktare med sin familj där.  Den främre låga "byggnaden", heter "Smörasken" men kallas för "Lusasken", för det var här fartygen stannade och avlusade sin besättning innan de fick åka in till staden.
Jag tröttnar nog aldrig på att gå runt och titta i "min" stad. Framför allt är det närheten till havet som drar mest.

Solen har varit framme lite av och till idag. Jag blir på så gott humör när solen tittar fram! Energi fick jag också..... Så frysen blev avfrostad, vilket var behövligt! Och av bara farten blev resten av lägenheten "skurad"! Ja, inte i ordets rätta betydelse, men golven blev våtmoppade i alla fall. Även det behövdes efter flera dagar med slask! Så resten av dagen blir till att njuta med lite Mysteriestickning..... eller så kanske man ska göra som dogsen:

På återseende!!

1 kommentar:

Eva Hudin sa...

Fina bilder! Någon gång ska jag resa till denna del av landet. Som barn var jag där flera gånger, på skolresa, på semester med föräldrar, men jag minns bara den där gubben Rosenbom.
När det regnar ute förvandlas Anjo till draghund med stort D, han avskyr regn och om det blåser samtidigt är det rena rama pesten.