Sidor

onsdag 28 januari 2015

Hemlis 2015



Så här i elfte timmen hoppar jag på Stickameras Hemlisbyte 2015!




Här kommer mina svar på Hemlisfrågorna:

1.   Vilka sorters garner tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
      Merinoull och Alpakka är klart favoriter (och olika blandningar med dessa). Stickar även i lingarn och silke. Gillar naturmaterial men har problem med att sticka i ren *fårull!! Blir irriterad i halsen och täppt i näsan. Men sockgarnernas blandnig fungerar bra, och jag stickar mer än gärna i sockgarner! 
* Det funkar att sticka med 100% merinoull, fast det är "fårull"! Men de isländska garnerna och Ullcentrums ullgarn (som är de jag testat) klarar jag inte att sticka med.....
2.   Finns det något särskilt garnmärke eller någon särskild kvalitet som du är nyfiken på?
       Åh, det finns många som jag vill testa, men mest nyfiken är jag på NORO.
3.   Vilka är dina favoritfärger? (Nämn minst tre.)
       Lila i alla nyanser, grönt, rött i olika nyanser, blått mot det gröna hållet........ 
4.   Är det någon färg du absolut inte tycker om? Är det några färger du inte tycker om i kombination med varandra?
      Jag tycker inte om svart! Men jag väljer ändå inte bort den. Gult är väl heller ingen favoritfärg, men den finns ändå i min "stash".
5.   Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?) Finns det några stickor du är nyfiken på att prova?
     Stickor är min passion! Jag använder uteslutande rundstickor med lösa tippar och kablar. Har "set" i tre olika märken, ADDI-clic lace (metall korta tippar), Hiya-Hiya (metall korta tippar)och så favoriterna Kinki Amibari i bambu (normallånga tippar). Knit Pro använder jag bara som reserv, när inget annat finns ledigt. Testat deras trä-, metall- och karbonztippar, men trivs inte riktigt med dem.
6.   Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
      Har stickat i evigheter, mer eller mindre. Under många år blev det inte så mycket stickat pga av en strulig nacke. Men nu med rundstickor tar jag igen det. Är väl någonstans mittemellan till avancerad.
7.   Dricker du kaffe och/eller te? Har du några favoritsmaker?
      Föredrar te. Vill ha så neutralt te som möjligt, för jag har mjölk i mitt! Dricker både svart och rött te. Men även en kopp kaffe med mjölk är OK, då och då.
8.   Är du allergisk mot något?
      Nej, inget som ska ätas. Men som sagt tidigare är jag försiktigt med ren fårull.
9.   Har du något favoritgodis?
     LAKRITS! Både sött och salt och så choklad gärna mörk.
10. Håller du på med någon annan “skapande hobby”, förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
      Nej. 
11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor, sjalar, tröjor osv.
      Jag stickar det mesta och tycker att själva stickningen är det som förgyller tillvaron.
12. Har du någon favoritstickdesigner?
       Kate Davies, Ysolda, Romi, Viffla.... mfl mfl.
13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
       Har precis gjort mitt drömprojekt, en OWLS, så nu får det bli nya drömmar.
14. Prenumererar du på någon sticktidning?
       Novitas stickmagasin
15. Finns det någon teknik som du är nyfiken på att prova på?
       Tvåändsstickning.
16. Stickar du sockor?
       Gärna och ofta.
17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
        Storlek 38, ca 25cm lång och 26cm runt hålfoten och ungefär lika mycket på bredaste stället. 
18. När fyller du år?
       21 april
19. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
      Deckare, mest som ljudböcker, lite romaner av och till. Behövs ju som motvikt till alla ruskigheter i deckare!
Vill du berätta mer om dig själv så får du gärna göra det!

 Stickar framför allt för njutningen av att se arbetena växa fram.
 Gillar utmaningar! 
Ravelrys Mysteriestickningar hoppar jag gärna på! 
Älskar att vistas i naturen. Havet har en magisk dragningskraft på mig. 
Hund finns i familjen, så utevistelse blir det gott om.

Inga kommentarer: