Sidor

måndag 16 maj 2011

De eee mååååndagmorron.......

......efter en mycket trevlig helg! Mannen hade en liten överraskning till mig.
På lördagsförmiddagen bar färden av mot Skåne, med husbilen. Det är så vackert, med alla rapsfält i blom, gult så långt ögat kan se. Eftersom mannen vet att jag älskar vandringsleder och naturreservat, så blev det en sådan utflykt. Han hade hittat en plats i Verkeåns Naturreservat, som vi missat! Hallamölla heter det och är helt klart värt en avstickare.
Vi hade perfekt väder för utflykt. Lite skyigt med en lätt bris, ja så mycket mer vind blir det inte i en bokskog!
Mannen hoppade kring med sina kryckor, rent livsfarligt såg det ut! Så det blev inga längre vandringar, men det gjorde inte så mycket, för vi satt och njöt av stillheten vid ån. Sen fick vi plocka fästingar på hundarna.....mindre trevligt!
Vi fortsatte vår utflykt till Brösarps södra backar även kallade Gullvivebackarna! Här var det massor av gullvivor:
Brösarps backar, Ravlunda, och Haväng är ställen som vi besöker titt som tätt. Men det var många år sen vi var där på våren.
Utsikt över backarna, mot horisonten ligger havet. Just här var det andra gula blommor som dominerade! Men även maskrosor är vackra, i alla fall på ängsmark!
Gammel-Line var trött efter Hallamölla, så hon fick vakta bilen. Vilket säkert de två yngre gärna också hade gjort, för de tröttade på utsikten och på alla blommor jag skulle titta på:

Humleblomster, tror jag de här små heter.

Kvällen gick i regnets tecken! Jisses vad det vräkte ner! Men vad gör det efter en sån härlig dag!
Söndagen blev regnig och blåsig, men det blev en kortare "stadsvandring" i Kivik mellan skurarna, innan vi åkte hemåt! Vi passerade Vinslövs Fritidscenter på vägen hem. Det var lite småsaker som skulle kompletteras till husbilen. Hemma var vi inte förrän bortåt 18-tiden. Vem orkar fixa middag efter en sån här helg? Ja inte nån av oss i alla fall, så det fick bli hämtmat från Thairestaurangen i Karlskrona!

Det har faktiskt blivit lite stickat också i helgen! Jag hade flättröjan med och så var jag ju tvungen att börja på ett par sockor också!! Så lite här och lite där blev det stickat.

Jag fick ett infall i förra veckan och kollade upp vad Bokus hade för stickböcker! Och det var många..... men jag hittade en på deras lagerrensning till ett riktigt vrakpris, 49kr! Och eftersom det var så billigt fick det bli en till, men det var till ordinariepris, båda på utrikiska! Men nu ska det bli av att sticka efter mönster på engelska! Ska bara göra mina andra projekt klara.....

Kanske kan jag lära mig magic-loop nu, för boken är väldigt praktiskt att bläddra i. Nån har tänkt till!

Ja, så var det slut på den här ledigheten! I kväll är det dags att gå till jobbet igen! Två nya nattpass väntar!

På återseende!

Skaparglädje sa...

Vilken trevlig överraskning du fick av din man. Ser helt fantastiskt fint ut, och alla dessa gullvivor.
Kram!

Anita sa...

Brösarps backar är ju en sådan vacker plats. Vi stannade till där för några år sedan under en dagsutflykt till den östra sidan av Sverige. Jag förmodar att ni varit i Söderåsen annars rekommenderas det varmt.

Siv sa...

Anita, visst har vi varit på Söderåsen och Skäralid! Platser väl värda ett besök, eller flera.

Förstår, av bilderna, att ni har haft en härlig helg! Vackert med alla gullvivorna.... och vilken överraskning maken bjöd på!

Susilull sa...

Vilken härlig utflykt, och kul med överraskningar. Skåne har väldigt många fina "guldkorn". Det lät inte som skog, vandring och kryckor var den bästa kombinationen, men huvudsaken är ju att ni hade en mysig helg!

Eva Hudin sa...

Vilken härlig tur ni varit på. Det är ju så man blir riktigt avundsjuk :-)
Det är nog mer än 15 år sedan jag reste runt i Skåne. Brösarps backar, Stens huvud, alla vackra pärlor längs kusten. Vilket landskap! Det får nog bli en tur i sommar, kanske... Och stickböcker kan man aldrig få för mycket av.