Sidor

onsdag 25 september 2019

"Plantering"?

Det finns en liten hörna på gaveln av vår uteplats, där tidigare hyresgäst planterat två rosor. De hade inte fått någon kärlek på många år. Eftersom hyresgästen innan oss innte hade något intresse.
Så min tanke var att de skulle grävas upp, och ersättas med nya, lågväxande remonterande rosor. Men riktigt där är jag inte ännu..... Utan jag klippte helt sonika ner dem - mitt i sommaren - för att se om de ville komma sig nerifrån rotknölen igen! Och de har haft överlevnadsinstikt, de där eländiga rosorna!
De ser ju inte så mycket ut för värden , just nu, men jag kommer att tukta dem igen till våren, när det blir "musöron" på björken. Hoppas då kunna få en mer buskig ros. Jag har ingen aning om vad det är för någon ros. Men jag tror, med tanke på växtsättet att det är en klätterros. Fina mörkrosa blommor har den och ger nypon efter blomningen. Tyvärr ganska doftlös och inte remonterande.
Runt rosorna grävde jag ner alla vårlökarna jag köpte på LIDL. De har jag fått gräva ner igen! Eftersom katter tyckte det var en bra toalett, när jag rensat och luckrat upp jorden.! SUCK! Det var ju alldeles fullt med Rosenvial, dvs perenn luktärt, runt hela verandan och inne i rosorna.  Det verkar vara ett riktigt ogräs! Men jag låter en liten planta få växa, så får jag se om det går att hålla den på plats.
Den får växa i närheten av de här två taniga klematisen. Kanske de tar sig till nästa år. Får väl ge dem en chans i alla fall. Egentligen är det nog både för soligt och för torrt för dem, men vem vet! Under kan inträffa.......
Jag kompletterade rabatten med några torktåliga höstblommande växter idag.
Drakmynta, den högväxta med lila blomma, blommar i augusti och september, och så en Myskmalva, som blommar med rosa blommor i juni till september.
Det blev även en Lavendel. Ja, jag vet att den blommar mitt i sommaren. Men den går att klippa ner, så  kommer den igen!
Vi får väl se hur mycket som klarar den torra soliga platsen de fått!
Till våren kommer jag att plantera några Stockrosor också. Får se hur jag kan lösa ett stöd för dem att vila sig mot? Kanske ett armeringjärn, ett sånt där rutnät? Den dagen den sorgen.
Det blev även några lökar Minipåskliljor, som jag tryckte ner under häcken, vid entrén.  Inte helt lätt att gräva i den jorden! Hoppas nu det blir något av dem.

Nu blir det stickning och något från SVT-play, resten av eftermiddagen!

See you!

Inga kommentarer: