Sidor

måndag 30 september 2019

Hösten är här!

Ja, så är det!
Träden blir mer och mer gula och löven trillar i blåsten. Det går fort nu. I morron är det redan oktober, och de mörka månaderna ligger framför oss!
Trots blåst och regn är det förhållandevis varmt! Temperaturen har senaste veckan legat runt 14-15 grader mitt på dagen. Till och med lite varmare om solen tittat fram.
Planterade några "stulna"  Kärleksört i "min" rabatt. Satte ett par kvistar i en vas på bordet. De är ju trots allt lite fina......

Har haft ont i min vänstra tumme och handled, av och till , hela sommaren. Det har säkert att göra med de stumma garnerna jag stickat med. De där som jag sedan repat upp.
Så nu när vi flyttat hem, har jag börjat plocka lite i tygerna!
Å, så har jag köpt ett par mönster från Made by Runi, nu när det varit 30 % rea! Det blev "Every Day Dress" både vuxen och barn med "Add On", för att få både lång och kort ärm.

Det blir liiite uppställt i min syhörna, när jag är på G! Kreativt kaos?!
Kan ju inte annat än erkänna, att min Cover med bandkantare  har tagit "syet" till en annan nivå! Jag har två bandkantare med olika bredder, 42 mm och 32 mm. Färdiga bredder på kantningen blir 12mm respektive 8mm. Använder den smalare till barnbarnens kläder.
Jag testade vuxenmönstret av "Every Day" och det blev en tunika till syrran. I kattyget hon själv köpt, som blev över när jag sytt en Hide Away! Hoppas den passar och att hon gillar modellen!
Det har även blivit en användbar "toile" på en T-shirt till maken! Köpte ett mönster från "Ellie and Mac" i somras, som fick gott omdöme från andra sytokar. "Mens Tee", heter det, och ja, det var helt OK, men jag fick ringa ur halsen ca en centimeter, för att maken skulle bli nöjd! Sydde storlek M, och det var perfekt i storlek!
Jag har gjort ändringen på pappersmönstret, så nu är det bara att sy i lite roligare tyger! Perfekt att ha ett mönster som passar!
I kväll har jag även börjat på en klänning till Siri. Det blev en "Every Day Dress" med holkärm i storlek 122 cl. Tyg från Olssons tyger, som jag köpte i somras. Grått med Zebror på. Passar nog bra till en liten hästtjej!
Stickat har jag bara gjort några varv..... Vilar handen inför "Stickfest mitt i havet", som Henrietta's Spinn och Garn håller i helgen, 5-6 oktober. Jag ska vara med på lördag 5 oktober! Ska bli kul!
Sen blir det Sylan i Kallinge 19 oktober! Får väl planera vad som ska sys då ......

See you!

Inga kommentarer: