Sidor

måndag 4 mars 2013

På hal is!

Det har jag varit idag!
Fick den stora äran att följa med barnbarnen till ishallen. Hela deras lilla skola var där och så skulle fyra av våra barnbarn och bonusbarnbarn vara där. Hjälp med snörning av skridskor behövs ju alltid. Nu blev det lite manfall bland barnen på grund av sjukdom, så de stora pojkarna åkte inga skridskor. Men småtjejerna kämpade tappert.











Det är så kul att få vara med dem. Alva 7år tog så väl hand om sin mindre kusin Freja 6år. Och Freja kämpade på, första gången på skridskor. Det var lite tveksamt innan hon gick ut på isen. Men när jag lovat att det inte fanns djupt vatten under isen gick det bra! Och jag fick också lov att stappla runt på skridskor, denna gången på vita skridskor med taggar fram. Tur att det blev rätt sort denna gången, för ishockeyrör reder jag inte ut! Alva har åkt en del skridskor innan, så hon var jätteduktig.
Efter skridskoåkningen följde Freja med hem till oss. Mysigt att få rå om dem en stund. Garnerna inventerades och ett par halvfärdiga Lovikkavantar, neongröna, hittade hon! Ja det var bara att fästa trådarna så hon fick dem med hem. Utan broderi och tofsar, och inte så där mysigt uppruggade som de ska vara. "dom ska vara så här", sa den bestämda damen, så då fick det bli så! Sen var det bara att inviga dem ute i lekparken!













Nytt på stickorna är en sjal! Jag hade tänkt mig en "Solution", men när jag kollade garnåtgången insåg jag att min härva med ca 410m  inte skulle räcka!

Så Ravelry fick ett besök och där finns massor av sjalar!! Till slut fastnade jag för en Swallowtail mönster av Evelyn A. Clark. Hoppas nu att den "gör sig" i mitt fina garn....

I helgen har det blivit mer "hagmarks restaurering" Nu är sista trädet fällt (i den här hagen). Det har blivit många helger med att kånka stockar och elda ris. Men det finns fortfarande mycket ris att elda upp, så det blir nog några dagars jobb till innan det är färdigt. Vi tar nog en arbetsdag i morgon, om vädret tillåter.
Nu när träden är fällda ser man huset från bortre änden av den långsmala hagen.
Framåt sommaren kommer fåren att få göra sitt jobb och hålla efter växtligheten.

Nej, nu ska jag lägga upp benen på en pall och sticka några varv på sjalen (det tar på krafterna att åka skrillor!).
På återseende.

Inga kommentarer: