Sidor

måndag 13 december 2010

Omväxlande.

Det kan vi säga om vårat vinterväder. I lördags stod regnet som spön i backarna! Snön är trots det kvar men reducerad till mindre än hälften och med en isig yta. Det frös nämligen under natten till söndagen och i går hade vi 9 minusgrader och en kall nordlig kuling! Brrrr. Är det en ny istid vi går till mötes?

Vid åmynningen börjar isen att lägga sig, trots att vädret varit så omväxlande.          Idag har det blivit en lång halkig hundpromenad med M och labbarna. Det behövde både jag och vovvsen, efter två dagars sovande. Men i dessa istider är det med hjärtat i halsgropen som man ger sig ut på promenad. Det var som att gå på blankis emellanåt. Vi övervägde om vi skulle skaffa broddar!? Men det är väl pensionärsvarning på såna, eller?? Jag har rätt lång tid kvar dit, men alternativen är väl arm eller benbrott. Ska överväga ett inköp!
Misse vill inte gå ut i detta hemska väder, utan gör mig sällskap vid datorn. Men jag tror att det är lampans värme hon söker egentligen.
Alliz ligger bland hundarna och suger värme från dem. Nån sängvärmare behöver inte vi, för när vi går och lägger oss är sängen redan uppvärmd av ridgebacksen. Gott!

Det har inte blivit stickat på ett par dagar. Men igår kväll fick jag ett infall......Jag borde ha lärt mig att pyssel inte är min starka sida. Pilligt, pilligt och ännu mer pilligt, det är vad det är. Suck. Men jag behövde stickmakörer till min flättröja och jag hade inte tillräckligt. Det var då jag kom på att jag hade en del sötvattenpärlor och diverse grejer för smyckestillverkning! Ja, det var länge sen det infallet resulterade i pärlorna, och när väl allt var hemma, så hade infallet gått över. MEN, det blev ju i alla fall några stickmakörer gjorda innan jag gick till jobbet i går kväll. Hoppas att de funkar, för snygga blev de inte.....

I morron är det tisdag och stickcafé. Har inte varit på två veckor, så det ska bli kul att träffa gänget igen.
Tar nog med mig "öglealpacka" och stickar en halstub.
Tack Par i stickor, (länk finns i min blogglista)   för mönstertipset.
Det blir nog en tur till garnaffären på hemvägen i morron. A 5år vill också ha en sån tröja som lillebror fick. Men den ska vara rosa och lila! Det är till att ha bestämda åsikter. Så vad gör man som farmor...Jo, man går snällt och inhandlar rosa garn, fast man har alldeles för mycket garn i gömmorna, men det är ju i fel färg......

Nu blir det glögg och lussebullar för mig och mannen.

Ha en mysig lucia ni med!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Stickmarkörerna blev ju jättebra! Vilka dolda talanger du har ;)
Klart att A ska ha en tröja i rosa o lila =)))
Nu får jag nog hoppa i bingen om jag ska orka upp i tid i morrn!
Ses!

Eva Hudin sa...

Hej Siv! Ja, nu är vädret omväxlande OCH HALT! Cyklade vält två gånger igår, utan hund tack och lov. Det är inget fel på "pensionärsvarningar" och dessutom syns de väl inte för det är väl på fötterna ni ska ha dom... Men om ni sätter fast dom på något annat ställe än det är tänkt kan ni nog bli ifrågasatta, fniss! Häromdagen bestämde jag mig för att inte börja på något nytt, jag lovade mig själv, usch säger jag bara. Stickmarkörer har jag inte provat och jag trodde du gjorde smycken till öronen. Trasslar inte garnet in sig? För övrigt tycker jag att det buktar lite på Disa, men det kan ju lika gärna vara fett.

Siv sa...

Eva! Jag återkommer med användarresultatet på mina egengjorda stickmakörer!! Just nu är det regiasockor som gäller

Eva Hudin sa...

Lotta ÄR en klippa. Jag är så glad att vi är grannar. Stickade disktrasor är verkligen bra. Jag stickar mina i rätstickning, räfflorna biter i ytorna som ska torkas av. De är mycket praktiska och som stickprojekt enkla och snabbt gjorda. Nu måste hunden ut!

Hedvig sa...

Jag tycker i alla fall att stickmarkörerna blev jättesöta... :)