Sidor

torsdag 15 februari 2024

Airfryer-bak?

Fick med ett paket jäst, från affären idag. 
Dags att testa att baka med Airfryern! 
Hittade recept på rågsiktsfrallor och grötfrallor, på https://lindasbakskola.se
Sagt och gjort, eftermiddagen ägnades åt bakning!
Jag la mina  nio grötfrallor i en silikonform. Skulle nog gjort som det stod och lagt dem på ett bakplåtspapper! För när tiden var slut..... var frallorna inte färdigbakade! Fick vända upp och ner på allt och baka med botten upp oxå, i alla fall ytterligare 6-7min! 
Skulle kanske haft lite högre värme än 180°, som receptet sa? Men i vilket fall som helst,
de går att äta....vi har testat!
Rågsiktsfrallorna bakades också i silikonform. Men på 200°, enligt receptet. De blev mörka på ovansidan, när den lägre baktiden var slut. Gjorde som med grötfrallorna och bakade ca 4 min extra - med botten upp! 
Får testa dem när de kallnat.
Inget fel på recepten, men helt klart får jag testa vidare på bakning i Airfryer! Så lätt ger jag inte upp.....
Som lite tröst, fixade jag minisemlor till eftermiddagsfikat! 
Precis lagom med en liten till espressokaffet!

Det har även blivit ett #kallbad idag på förmiddagen. Dimmigt, men bara en svag vind. Längtar efter bad i solsken!

Ikväll grillar vi laxfilé och äter blomkålsgratäng till. Gott!

Siv


Inga kommentarer: