Sidor

onsdag 24 februari 2016

Nog finns det hopp!

I alla fall om att våren är på väg! För det är den helt klart här i söder. Skogen är lerig och blöt och fåglarna har börjat hålla väsen för att överrösta varandra! Så visst finns det hopp, även om träden står utan löv!

Har en hel del att fundera på just nu.... Men egentligen bara trevliga saker! Som om jag ska investera i en ny symaskin t.ex. Anledningen är att jag var inne med min mer än 30 år gamla symaskin på översyn. Det kan ju behövas efter flera år i klädkammaren! Har varit lite sugen på att börja quilta lite smått...... men vet inte riktigt om jag har tålamod för sådant "pill"? Det för ju en del annat med sig också! Som ett nytt arbetsbord för symaskinen , så den kan stå framme. Nu när jag ska sy måste jag röja köksbordet och sitta där. Och det innebär ju att när vi ska äta så måste allt plockas bort! Kanske därför jag drar mig för att sy??? I vilket fall som helst fick jag en förevisning på flera nya maskiner när jag var och lämnade min för service...... Det sätter onekligen griller i huvudet på en!!  Det är ju en del pengar att lägga på en ny maskin, när jag redan har en som fungerar...... Har bestämt mig för att kolla in vad som finns när jag åker till SYFESTIVALEN i Malmö den 12 mars!

Ett nytt "Gammeltroll" har landat i min brevlåda!
 Solblekta kläder och grått smutsigt hår! Så det fick bli ett bad med hårtvätt gånger två!
Håret blev nästan vitt och väldigt fluffigt! Nu ska han få nya kläder också. Ska använda de gamla som mall. Jag som inte gillar det där med pyssel, har fått blodad tand på att pyssla med de här trollen.... Ännu ett riktigt gammalt troll är på väg hem till samlingen. Ett från 1961, som behöver en del omvårdnad. Hoppas bara att det går att få fint?!

För ett par dagar sedan hade vi stora fyrbenta "mal" i huset:
Det var första gången som Zelda tagit något och tuggat sönder! Tur att jag har gott om sockgarner i mitt lager........

Fick ett MMS från svärdottern häromdagen: "Kan du göra såna här till mig??"
Bild lånad från Ravelry
Ja, vad säger man..... Så jag får väl försöka mig på att sticka ett par! Mönstret finns att köpa på Ravelry, här. Tyvärr har jag inget garn som passar i lagret...... de ska stickas i "7 bröder". Det är en hel del arbete med de där "sockorna"....... ångrar mig nästan?!

Efter "stashdiving" på garn till KAL:en jag anmält mig till, blev det en helomvändning! Jag stickar en tröja till mig istället! Här går det undan i svängarna!! Det blir samma modell, Aphrodite, men till vuxen. Lite lättare att prova under arbetets gång, när jag inte har exakt rätt masktäthet. Garnet då? Jo det är riktigt gammal skåpmat. Det har legat i flera år och är Merinoull från Madejas i Uruguay.
Så nu är det bara att sticka på!

Nej, nu ska jag ta mig "en sväng" runt bland symaskinsaffärerna på nätet.....

SES!!

1 kommentar:

Pysselfarmor sa...

Har du Rusta i närheten där du bor? Butikerna här i STockholm har 7 bröder på sina hyllor.....