Sidor

lördag 1 januari 2022

GOTT NYTT ÅR!🎉

Ja, dÄ har vi precis börjat ett nytt Är - 2022!
Sista mÄnaderna av 2021 försvann i ett tövcken av huvudvÀrk och medicin med biverkningar! Inget var speciellt kul och varken stickning eller att sy funkade. Men 8 december var jag pÄ Äterbesök pÄ Neurologen och fick andra tabletter. Vilken skillnad! HuvudvÀrken borta och inga biverkningar, som yrsel eller illamÄende!
Sen Ă„terkom sticklusten! YEH!
Det blev tvÄ mysterie-KAL i Adventstid! Precis som förra Äret: en Gnome-KAL och en Sock-KAL. Samma designers som förra Äret. Varför frÄngÄ ett vinnande koncept?
HÀr Àr Gnombleberry och hans lille vÀn Gnewt:
De hÀr filurerna Àr sÄ kul att sticka! Har mönstret frÄn höstens GnomeKAL, som av ovan sagda sjÀl inte blev stickad. Men den hamnar nog straxt pÄ stickorna.
Sockorna blev ett par riktigt fina "Julsockor", med grabar pÄ:
En ny hÀl, för mig. Med en kil under hÀlen! Det i stÀllet för att öka för vristen, vid sidorna, som jag gör i vanliga fall! Det blev en riktigt fin hÀl! Kommer nog att göra den fler gÄnger.
Och nÀr huvudvÀrken försvann, kom Àven lusten att sy, tillbaka.
Det blev nÄgra plagg till Syrrans kompis' barnbarn:
Lite stuvar frÄn mitt lager och biltyg frÄn Syrrans hemliga stuvköp.
NĂ„gra tröjor till Tristan, blev det oxĂ„. Det blev julklappar: 
Den större av tröjorna Àr till Tristan.
Det blev Àven en lÄngÀrmad tröja med biltyget, till Tristan, mÄste gjömt att ta en bild pÄ den?
Sen har jag sytt en tunika till mig: 
Hide Away, i en kortare version.
Sydde Àven en tunika till mor, som hon fick i julklapp:
En Sunday Morning. Tyget har legat lÀnge i mitt lager. Jag hade bara en meter, sÄ jag fick skarva Àrmarna. Men det blev bra ÀndÄ.
Det blev Àven en sydd julklapp till Freja:
Ja, Àven den hÀr har jag missat att fÄ pÄ bild!
En midjekofta i mörkblĂ„ flossad college. 
Huvudet har nog inte funkat fullt ut, trots allt!

Sockor har jag stickat till bÄde mor och Syrran.
De har fÄtt varsitt par sÄdana hÀr.
Till Syrran.
Till mor.
Till en liten, stickade Ă„t Syrrans arbetskompis.
Tror inte jag missat nÄgra projekt.......

Jag har fyllt pÄ mitt tyglager lite! Passade pÄ nÀr "Den Àr min" hade rea pÄ Facebook. Det blev tvÄ randiga tyger, 2m av varje. TÀnkt till T-shirts. Samt ett mönstrat med pÄfÄgelsfjÀdrar, en stuv pÄ1.15m, som jag vill ha en Àrmlös sommarklÀnning i.
Jag har köpt lite garn ocksÄ.
IRIS surialpaka frÄn Rauma.
SvĂ„rfĂ„ngad fĂ€rg, men vinröd mot brunt, ungefĂ€r! Åtta nystan ĂĄ 130m, sĂ„ det ska rĂ€cka till en kofta Ă„t mig! Garnet tillverkas inte lĂ€ngre, sĂ„ det var ett restparti jag köpte. 373kr inkl frakt. Jag har ju Surialpaka frĂ„n Sandnes ocksĂ„, i min stash. Även det tillverkas inte lĂ€ngre! FĂ„r se vad jag kab fĂ„ till av garnerna.
Jag kommer i alla fall att fortsĂ€tta att "sticka frĂ„n stash", Ă€ven detta Ă„ret! Men jag fyllde ju pĂ„ en del i somras, nĂ€r vi var i Askersund! SĂ„ nu fĂ„r det nog bli stopp pĂ„ garninköp, innan jag anvĂ€nt upp lite och gjort slag i saken av  mina stickplaner!
Ska försöka fÄ planerna pÄ prÀnt, tillsammans med garnet som ska anvÀndas. Det blir förhoppningsvis verkstÀllt dÄ.
Ska heller inte köpa mer tyg nu. Det fÄr ocksÄ bli "sy frÄn stash".
PĂ„ tal om sy..... sĂ„ har jag fĂ„tt haveri pĂ„ min Janome My Lock 644d,  overlock! Den behöver en reparation, för mĂ„got har hĂ€nt med "timingen" nĂ€r den bildar kedja. Det Ă€r den övre griparen som krĂ„nglar. Som tur Ă€r har jag min Juki kombimaskin, sĂ„ jag kunde sy klart mors julklapp!
FĂ„r höra med SymaskinsaffĂ€ren i sta'n, om de kan fixa den.  Annars Ă€r nĂ€rmaste Janomereparatör i VĂ€xjö!

Myra dĂ„? JodĂ„ hon vĂ€xer och har passerat Zelda i höjd med  ett par centimeter.
Hon Ă€r fortfarande lite tunn. Men hon har blivit kastrerad, sĂ„ hon kommer att lĂ€gga pĂ„ sig, sĂ„ smĂ„ningom. Vild Ă€r hon och en riktig prövning, mellan varven! PUH! Vi har aldrig haft en sĂ„ jobbig valp tidigare - och vi har ju haft en del genom Ă„ren! Men trots att hon Ă€r jobbig, sĂ„ Ă€r hon en go valp Ă€ndĂ„. Alltid pĂ„ gott humör och vĂ€ldigt social. Vilket Ă€r ett stort pluss. TyvĂ€rr visade det sig att hon Ă€r skottrĂ€dd! SĂ„ NyĂ„rsaftonen, igĂ„r, var inte kul! Vi fick till slut ta hundarna i bilen ock köra ut till SlĂ€tthammar pĂ„ Almö, för att Myra skulle kunna kissa! DĂ„ var klockan runt 22, och hĂ€r i byn smĂ€lldes det konstant - hela kvĂ€llen! Suck! Men nu Ă€r det över, och vardagen tar plats igen. 
 
Det blev ett lÄngt inlÀgg idag! FÄr se om det kan bli lite oftare, i alla fall tills det Àr dags för husbilsÀsong igen......

SES!


Inga kommentarer: