Sidor

fredag 5 februari 2021

Redan Februari!

  Ja, veckorna rullar på, så nu är vi redan en vecka in i februari!

Nu väntar två födelsedagar, Jacob fyller 13 år och Syrran fyller 60 år! Båda med bara några dagars mellanrum. Misstänker att det inte blir något firande med barnbarnen, pga av den här eländiga Pandemin! Nu är vi duktigt trötta på den här isoleringen!

Det har ju blivit vinter på riktigt här i Blekinge. 




Vi har ett litet snötäcke och kallt! I morse var det minus 11 grader, när vi tog första "kisserundan"! Kallt tyckte Zelda. Så när vi kommer in, så värmer hon sig i solen...

Jag tycker det är skönt att vi äntligen fått lite vinter! Dessutom har det inte bara varit kallt, utan det har varit sol oxå! med andra ord: perfekt vinterväder!

På stickorna är det tomt. 

Makens sockor blev färdiga i Januari.


Inga nya är upplagda. Började på en Mysteriestickning av Susanna IC, en sjal. Men efter två ledtrådar insåg jag att detta mönster inte tilltalade mig, så nu är det repat.

Jag har köpt ett nytt Stickset! Med tippar och kablar, som passar min dåliga vänsterhand.


Fyrkantiga med struktur, så jag inte behöver hålla så hårt i maskorna. De ska testas snarast.
Sen har jag sålt garn, som jag inte kan sticka med. Allt lingarn från Ullcentrum

och Drops SilkeTweed, samt en kvarvarande härva av Tussah Tweed. Allt sålt på IG under #slaktastashen. Bättre att garnet används av någon annan.

På sysidan då?
Jodå, det har blivit lite sytt! Bl.a en klänning till mig. I tyg som legat något år, eller så. Krinklad viscose från Svenska Mönster, inköpt på Syfestivalen i Malmö.
Det blev en sommarklänning. Mönster: The Cleaner från SoSewMe.

Tyget räckte bara till halvlång ärm och inga fickor. Men jag är nöjd med resultatet. Även om det var en pers att sy i tyget, som hade ett eget liv i symaskinen. Men det var riktigt kul att sy med Hushållsmaskinen i stället för med Overlock.
Nästa projekt blev en tunika till lilla Mor.

En förkortad Hide Away i tyg från Elvelyckan's REA innan jul. Hoppas hon blir nöjd.

Sen har jag varit ändringssömmerska! Inte lika kul!
The Cleaner, som jag sydde till Syrran innan nyår, blev alldeles för stor! Så jag har sprättat isär allt och pusslat, med två mönster, för att få till en tunika, som förhoppningsvis, ska passa bättre.

Använde Hide Away till livet och ärmarna samt Sunday Morning till kjoldelen. Jag vet att Hide Away sitter bra upptill, sen var det ju bara att välja en kjoldel som passade. Tror hon kan bli nöjd.
Sen var det ändring nummer två. Det var på Sunday Morning, som jag sytt i öglad jogging, med leo-prickar. Där var ärmarna alldeles för smala! 

Syrran tyckte att jag bara skulle klippa av ärmarna till korta! Men jag hade tyg kvar, så jag sydde nya ärmar, som blev trekvarts långa. De nya ärmarna ligger underst på bilden ovan!

Vad har mer hänt på syfronten? 
Det ligger lite utklippt och väntar på att bli sytt. Tyget med snäckor är redan sytt, till lilla Mor. Men det är två projekt kvar i högen.
Dessutom har jag börjat bokföra min sömnad!
Skaffade en anteckningsbok, där jag skriver in vad jag sytt, till vem, var tyget är köpt, vilket mönster och om jag gjort någon ändring. Tanken är att det ska var till hjälp, om jag använder samma mönster fler gånger. Sen är det ju kul att se vad jag sytt under året. Minnet är ju gott - men kort!

Ja, det var nog allt för denna gången.
Det blir ju långa inlägg, när jag skriver så sällan.........
Nu ska jag ut och njuta av vintervädret, 5 minusgrader och sol!


SES!

1 kommentar:

karlsson Mehterzail sa...

DU BEHÖVER LÅN Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2% EMIAL: (remy.credit111@gmail.com) Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag heter karlsson från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com Gud välsigne dig, herr REMY FINK