Sidor

torsdag 14 januari 2021

Halva Januari!😼

Hur gick det till? Nyss var det ju NyÄr!
Gör ju inget i och för sig..... lite nĂ€rmare vĂ„ren Ă€r det ju trots allt. 
Men just nu Ă€r det vinter - med snö! ❄❄❄
JodĂ„. Även hĂ€r pĂ„ sydöstra Ă€nden av Sverige blir det "riktig" vinter nĂ„n gĂ„ng ibland. I gĂ„r kom det vĂ€l en 10cm snö pĂ„ kort tid. Och tillvaron blev sĂ„ mycket ljusare.
Ja, rosorna blev ju inte sÄ glada, förstÄss.
TyvÀrr blev det ju plusgrader under eftermiddagen och snötÀcket sÀckade ihop. Men det Àr faktiskt snö kvar idag ocksÄ, trots ett par plusgrader och lite solstrimmor emellanÄt.
Eftersom det töat och sen frysit under natten Ă€r gĂ„ngvĂ€garna lite hala. Tur vi införskaffade Icebug-kĂ€ngor för tvĂ„ vintrar sen. De kom vĂ€l till pass bĂ„de igĂ„r och idag. Broddar Ă€r bra för en pensionĂ€r!😉
Sen sist dÄ?
Ja, yngsta barnbarnet har fyllt 6Ă„r! 
Dagen innan hon fyllde Är, fick jag för mig att jag skulle sy klÀder till Barbie! OMG! Ingen bra idé! Det tar ju evigheter att sy...... Men jag köpte PDF-mönster av Merete Syr, via Erikas Syskrin. JÀttebra mönster, men lika pilligt för det.
Och klÀderna hann bli klar, innan det var dags för kalas.
Och klÀderna gick hem! PUH!
Annars har det varit dÄligt med hantverksinspirationen.
Har bara stickat lite pÄ sockorna som jag la upp vid nyÄr.
Men nu har jag börjat öka för att sen sticka hÀl.
Jag har sytt en toille till syrran av ett oprövat mönster frÄn Allt om Handarbete.
Den Àr redan anvÀnd och mönstret Àr godkÀnt, med önskan om nÄgot smalare Àrmar. Det ska jag nog kunna fixa.
Sydde  upp det sista av Rustatyget i blĂ„tt, nĂ€r jag Ă€ndĂ„ hade blĂ„ trĂ„d i overlocken. Tyget rĂ€ckte till en kortĂ€rmströja i storlek 134. Gjorde en liten puffĂ€rm pĂ„ den.
Jag Ă€ven börjat planera för de andra tygerna, som ligger "pĂ„ vĂ€nt". 
Först ut var tyget frĂ„n Elvelyckan, french terry frĂ„n deras Julklappspaket. Det blev en Sunday Morning, mönster frĂ„n Sewinghearth design,  med avskuret framstycke och lite annorlunda ficka, Ă€n den jag brukar göra.
Hoppas hon blir nöjd.
Jag har köpt nya saxar! Handlat pÄ FB. Det blev en specialsax frÄn Fiskars, för att spara min tumme pÄ högerhanden, som Àven den krÄnglar ibland. Blev Àven en ny trÄdsax, dÄ min gamla börjar bli slö.
Lite bomullsspets Äkte ocksÄ med i paketet.

Nu ska jag bestÀlla fler "namntags" och lite fler symönster......
Är sugen pĂ„ att sy en kofta till mig sjĂ€lv. Det finns som veckans mönster pĂ„ Ellie and Mac, och kostar bara 1$. Sen ska jag hĂ€mta hem ett gratismönster frĂ„n OMG Bananas, en solklĂ€nning. Kanske jag hittar nĂ„got mer, nĂ€r jag kollar runt. Gillar ju egentligen inte PDF-mönster, men ibland finns inga alternativ och skrivaren har fĂ„tt nya patroner! SĂ„ dĂ„ kör jag pĂ„ det!

SES

Inga kommentarer: