Sidor

lördag 18 januari 2020

Det regnar i alla fall inte.......

Men blåser gör det!
Ja, det är väl så man kan summera dagens väder. Jag drog till skogs med Zelda, för att slippa lite av vinden. Det är så rogivande att gå där. Tankarna vandrar fritt medans fötterna hittar våra kända stigar.
Älskar dessa gamla stenmurar, med mycket mossa på. De finns på flera ställen i mina skogar och alla är lika vackra! Det finns även rester efter tidigare generationer i mina skogar.

Mellan träden på en höjd hittar man dem. Ja, träden fanns där säkert inte när den här generationen levde. Mäktigt att tänka.........

Nu till mer vardagliga ting. Stickning till exempel!
Här har sticklusten dragit igång för fullt! Jag har tre projekt igång - samtidigt! Inte likt mig, precis. Jag stickar ju oftast på en sak åt gången. Ja undantaget sockor då, som alltid finns ett par på gång.
Här stickas "Ujo" i Kalinka 41.
Har kommit en bit ner på "kroppen", efter att satt ärmarnas maskor "på vänt". Men för tillfället vilar jag min vänsterhand från att sticka med stumt lingarn. Så i stället hoppade jag på en sockutmaning eller kanske två? Båda håller till på IG, med hashtaggarna: #boxofsockschallenge2020 och #freesocks
#freesocks håller Cias Bod i och hon tar fram ett gratismönster från Ravelry varje månad, så det ska bli 12 par under året! Nja tolv par stickar jag nog inte. Mitt mål blir 8 par och tänker mig hälften till maken. Jag vill också sticka mina sockor tå-up, och letade gratismönster Ravelry. Det finns en hel del. Jag fastnade för "Speckled Space Socks".
Stickar dem i Cotton Andorra, från Regia. Ett sockgarn med 41% ull, 34% bomull, 25% nylon. Det känns som ett par sommarsockor. Jag har stickat klart båda hälarna och stickar nu  bara på den ena sockans skaft. För att få mönstret att gå ihop, så får första och sista  maskan byta sticka emellanåt. Och då funkade det inte att sticka båda samtidigt. När resåren/mudden ska stickas, gör jag nog båda samtidigt igen.
Ja, så var det den där Mysteriestickningen, som jag anmälde mig till! Den har varit en prövning, emellanåt! Jag har ju alldeleses för tunt garn, 1400m/100g! Och så stickor 4.5mm! GAH!!!! Det har inte varit helt lätt att sticka. Men första ledtråden är klar, med pärlor och allt!
Det var ju "bara" typ 10 varv - men varje varv är 425 maskor! Jag har bestämt mig för att byta stickor till nästa ledtråd, som ska komma idag. Jag väljer att sticka nästa ledtråd med min rundsticka, Addi Novel, som har fyrkantiga tippar med struktur. Mycket bättre för mina händer. Visserligen får jag gå ner till 4 mm, men skillnaden blir inte så stor. Jag tror det blir bra.....
Det är vad som är på gång här.
Inget sytt.... eller jo! Jag har sytt förvaring till mina fasta rundstickor. Ett till Addi Novel och ett till övriga. Alla mina rundstickor ligger ju i  sina orginalpåsar, så det blev ett fodral med ett fack, så alla får plats. Inte särskilt avancerat, men det duger tills jag klurat ut något annat.
Ja, då är det bara att önska alla en trevlig kreativ helg!

SES!

Inga kommentarer: