Sidor

lördag 9 november 2019

Oj, då!

Redan 9 november! Vet inte vart dagarna försvinner? Hinner knappt stiga ur sängen - förrän det är dags att gå och lägga mig för natten, igen!
Det har regnat en hel del de här veckorna. Det har faktiskt varit ett par dagar, när vi inte gått våra hundpromenader. Just för att det regnat så mycket! Typiskt novemberväder!
Men inget ont utan något gott! Äntligen lite svamp i skogen. Bara trattkantareller, men de duger till oss.
Det blev en del med hem från skogspromenaden, igår. Nu ligger de "på tork". Trattisar är perfekta att ha i grytor och annat smått och gott. Jag torkar dem, för det är lättare att förvara dem så. Sen är det bara att lägga dem "i blöt" en stund innan man använder dem.
I onsdags var jag med en sykompis på tygshopping. Vi åkte till Rinkaby och "Gittes Stuvkälla"! Det blev flera timmar i butiken, innan vi var färdiga! Jag handlade inte så mycket. Bara tyg till en klänning åt min syster och sen ett par stuvar joggingtyg, till tröja till Tristan.
Lite färdigskurna kantband, en ask för symaskinsspolar, ett nytt måttband och så några meter vikresår. Ska sy lite fler trosor.

Idag har regnet skvalat hela dagen, så det har blivit sytt lite.
Min syhörna i sovrummet, funkar bra. Trodde det skulle kännas trångt, men det gör det inte.
Jag har sytt klänningen till min syster. Ännu en "Hide Away".
Vi träffas i morgon, så då kan jag ge den till henne.
Sen fortsatte jag av bara farten...... Ritade mönster, till en Hoodie till Tristan och klippte ut, av tyget jag handlade i onsdags.
Har sytt i hop tröjan. Kvar är huvan att sy på, samt muddar i ärmar och midja. Men jag har fått "hjälp" med mönstret......
Så nu måste jag rita nya delar! Ska bara klura ut vilka det är som blivit konfetti!

Sen sist har jag sytt en cardigan till mig själv! Mönster från Jenny Hellström : Doctors Orders' Cardigan.
Den blev riktigt bra! Och jag har redan använt den! Det är blå pärlemoknappar på den, fastsydda över tryckknapparna som syns på bilden. Det blir säkert fler i den här modellen. Ska testa att förlänga ärmarna nästa gång.
Stickat har jag också gjort! Ärmarna på min "Ranunculus sweater"  är klara att maska av med i-cord.
Det har jag inte gjort tidigare. Man lär så länge man lever!

Det var allt för idag!
SES!

Inga kommentarer: