Sidor

torsdag 21 november 2019

November-väder!

Ja, vad ska man annars kalla det? För om inte regnet vräker ner, så blåser det halv storm! Solen har knappt visat sig under hela månaden! Men det har i alla fall varit varmt, för årstiden. Vissa dagar mer än tio plusgrader. Men ändå så har det känts så där råkallt, som kryper in under alla kläder och man fryser.....
Nog om vädret.
Sen sist har jag både sytt och stickat klart en del.
Ranunculus blev klar i helgen som gick.
Jag är super nöjd med den, även om jag önskade att garnet skulle räckt till fem centimeter längre kropp..... Men den blev så där lagom "boxy" och slutar straxt under midjan. Dessutom har jag redan använt den!
Jag sydde färdigt "Raglan Hoodie with a Twist", en julklapp till Tristan.
Blev faktiskt ganska fin.
Efter "Farsdagsmiddag" på Ön, stannade vi till vid Rusta och jag handlade tyg! Fyra meter röd sammet/plysch med glitter och paljetter! Så den här veckan har jag sytt tre julklänningar! I ett tyg som har ett eget liv! Jisses vad jag har nålat tätt! Och ändå har jag sprättat sömmar i massor, för att tyget glidit iväg.......
Men nu är de färdiga! De ska bara hamna på bild också! Hoppas på lite ljusare väder, så det går att fotografera. I vilket fall som helst, så blev det en "Every Day Dress" med Add On och långa ärmar, till syrran. En "Sunday Morning" med långa ärmar till mig. Funderade länge på vad jag skulle sy av tyget som var kvar. Till slut blev det en "Every Day Dress" till Siri, med delade fram- och bakstycken (enda chansen att få ut en klänning). Jag är nöjd med alla tre och tyget har ett fint "fall", så det passar verkligen till klänningar.
På stickorna är Järbo's "Oktobersockan". Mönsterstickat skaft och resten enfärgat. Stickar från skaftet och ner! Vet inte när jag gjorde det sist?
Är klar med mönsterstickningen och har börjat med hälen. Blir nog bra.

Det närmar sig Advent, så i dag putsades fönstren och "julgardinerna" kom upp.
Bara att plocka fram Adventsljusstakar och Stjärnor i nästa vecka. Det går fort nu! Snart är det Jul!

Det får räcka för idag!
SES!

Inga kommentarer: