Sidor

torsdag 9 maj 2019

Måste ju ha någonstans.......

...... att redovisa mina färdiga projekt!
Så jag håller väl liv i den här bloggen ett tag till.
Mer än två månader har gått sen sist och mycket har hänt.
Det största är att vi fått lägenhet på nedre plan. Dock "bara" en två:a på 66 m2. Uteplats i söder och ingen insyn till uteplatsen. Planlösningen är samma som vår tre:a, fast ett rum mindre. Så hela april har gått åt till att rensa och tänka ut hur vi ska lösa våra arbetsplatser. Med tre symaskiner krävs lite utrymme! Vi tror vi har lösningen: jag får min syhörna i sovrummet och maken får sin arbetsplats i vardagsrummet. Billyhyllor har tömts och böcker och annat krafs har stuvats om. Två små hyllor med glasdörrar tänker jag sälja. Den stora, höga har åkt till tippen.
Även i köket har det blivit rensat, efterhand som skåpens innehåll packats i kartonger. En stor säck med Tuperware-burkar ochh annat onödigt har lämnats till Röda Korset. En massa garner har också hamnat där. Tanken är att jag ska få plats med garnerna i en plastback i klädkammaren...... får kanske rensa lite till. Tygerna har redan förpassats till klädkammaren. Jag får återkomma när vi har allt på plats. Flyttar gör vi 1 juni!

Husbilsliv har det inte blivit mycket. Det har varit vinterkyla sen påsk! Men en premiärtur blev det till Hornborgarsjön och tranorna i början av april.


Åkte även förbi Varnhems klosterkyrka innan vi vände hem.


För mer utförlig info, kolla in Husbilsbloggen.

Sen har jag sytt lite till. Det blev en HideAway till min svägerska. Lite uppmuntran inför en stor operation och för att hon ställt upp så mycket för min syster, när hon blev ensam.

Av tyget som blev över pusslade jag ihop en T-shirt till mig.
Mönstret är egentligen en klänning, men det mesta går att fixa till! Jenny Hellströms klänning i UR-serien: Sy, sy, sy.
På stickorna då?
Ett par sockor till maken är klara.
Två tröjor till mig är klara. Båda Isabell Kraemers design.
Humulus, stickad i Fine Wool, med dubbelt garn. Resterna av detta garn lämnade jag till Röda Korset.

Il Grande Favorito, stickad i Drops Lima. Jag har garn kvar från makens tröja och även från den här. Det kan räcka till ytterligare en tröja till mig. Får fundera hur jag ska göra med det garnet.....
En sjal är påbörjad, Chardon shawl av Efwa Lönnquist. Hade en del strul med den i början, men nu är jag på G.
Dessutom stickar jag ett par restgarnssockor till mig!
Hoppas de kan bli lite "kuliga".
Åh, så gjorde jag ett försök med mitt Lingarn från BC Garn. La upp till en Tegna, en jätte fin sommartop, som skulle bli perfekt i lingarn - trodde jag!
Stickade spetskantens alla 49 varv och så lite slätstickning efter det. Sen testade jag.... och konstaterade att den blev ca 5 storlekar för stor! Nu är garnet repat och jag tänker inte sticka något av det. Det hamnar nog också hos Röda Korset!

Funderar vad jag mer hittat på. Jo, jag har fyndat tyg! BizziBee har ju stängt sin butik och jag passade på sista dagarna hon hade öppet. Det fanns ju inte så mycket jersytyger kvar, men lite blev det.
De enfärgade blir perfekta till att bandkanta med. Sen får jag se vad det blir av resten. Jag har även beställt på nätet, från Kamilla's Design. Med 60% rabatt blev det överkomliga priser. Tygerna har inte kommit ännu, så det blir spännande. Jag beställde ett Muddpaket (många olika färger muddtyg) och ett "Hemligt"-paket.

Det får räcka för idag!

SES!







Inga kommentarer: