Sidor

måndag 20 augusti 2018

Garn..... och tyg!

Nu är det redan slutet av augusti! Och jag har varit ledig hela sommaren! Kan inte riktigt fatta det.
Vilken resa vi gjort med vårt mobila boende, mannen och jag! Och vi har cyklat massor. Vi  var "på rull" i drygt 6 veckor. Hela tiden med ökenvärme och sol! Ja det blåste friskt en del dagar, men regnet har lyst med sin frånvaro hela sommaren, ända sen i maj! Torrt har det ju blivit, skogsbränder har härjat och totalt eldningsförbud har rått. Vilket resulterat i att man inte fått grilla, inte ens med gasolgrill! Så vi inhandlade en elgrill! Den går att använda inomhus och är skitbra!
Men nu närmar sig hösten. Kvällarna blir lite fuktigare och mörkret kommer tidigt! Suck, vart tog den här sommaren vägen?
På resan tittade jag in i en och annan garnbutik. "Garnet" i Gävle är en jättetrevlig liten butik. Rekommenderas varmt! Bra sortiment och en härlig föreståndare. Köpte trots allt inget garn, men fick en god pratstund om garn och mönster.... vilket kan behövas ibland.
Nästan hemma, lurade jag in mannen på små smala vägar, som avslutades med en grusväg! Ville besöka Östergötlands Ullspinneri.

De hade en utställning med gamla mönster, som Britt-Marie Christoffersson gjort redan på mitten av 80-talet. Så utställningen var en repris. Hon hade stickat upp många av de gamla mönstren som fanns på Daladräkterna och även eftr gamla hemstickade tröjor.



Det var en hel del att titta på.
När jag nu var på Ullspinneriet, så blev det köpt lite av deras ullgarn, Visjögarn - som många säger är super. Tänkte först köpa en härva a 1 hg, men så hittade jag ett vant-kit, där jag fick mönster och två 50 g härvor en i rött och en i vitt. Vet ju inte varför jag köpte ett vantkit.? Jag stickar ju inte vantar! Men får väl testa garnet till något annat.....

Ja det var det hela från vår 6-veckors tur. Allt finns dessutom mer utförligt på husbilsbloggen, som är vår resedagbok.

På hemmaplan har jag köpt lite reatyg.
Tyg  & Garnparadiset ska sluta med tyger, så det var 50%.  Blir genast ett bättre pris för en fattig pensionär!
Glömde visa det här tyget som är badlyckra.
Tänker försöka sy en bikinitopp eller en sportbh, om jag hittar nåt bra mönster. Köpte tyget i Söderköping på Jonic textil.
Tur jag inte bor där..... så mycket fina tyger!

Vi fortsätter vårt mobila boende ett tag till. Fler resor planeras, så det dröjer innan det är dags för lägenhetsliv igen.

SES!!

Inga kommentarer: