Sidor

söndag 7 oktober 2018

Tillbaka!

Ja, nu är jag på plats i "vinterboendet"!
Vart tog sommaren vägen?  Fem månader har vi bott i Husbilen, ca 700 mil har vi åkt runt, ca 150 mil har vi cyklat. Och ändå  försvann sommaren i ett poff!! Trots att jag har varit "ledig" sen 1:a maj! Det gick snabbt att vänja sig att vara ledig..... däremot har det varit lite tufft att vänja sig vid pensionen, för den är inte stor! Men jag gläds åt all min lediga tid, som jag får använda precis som jag vill.
Den 20:e september flyttade vi hem till lägenheten.


Sen tar det sin tid att få ordning på allt som varit i Husbilen. Bara all tvätt..... tvättmaskin och torktumlare jobbade för fullt ett par dagar. Sen är det ju all elektronik som ska komma på plats, mobilladdare, dator - you name it!

Husbilen är nu ordentligt städad, både invändigt och utvändigt. Och idag var det dags att inta vintervilan.
Vi ses till våren!

Det var inte bara tvätt från husbilen som har tvättats, utan alla tyger jag inhandlat i sommar.....
För nu ska symaskinerna få jobba lite!
Men innan jag började planera för att sy, stickade jag klart Mannes flättröja! Blockade alla delar -
och satt en hel eftermiddag på balkongen och sydde ihop den......
Voila' - klar!
Den satt som "en smäck" på mannen, var faktiskt lite orolig att den skulle bli för smal, för flätorna drog ihop tröjan rejält. Men som sagt, den blev perfekt. Även jag är riktigt nöjd med resultatet.
Ja, så kunde jag börja sy då. Som tur var kollade jag upp hur mycket barnbarnen vuxit - och det var en del! Jag fick allt börja med att leta nya mönster..... Det är inte helt lätt att hitta nåt användbart till de stora barnen. Tjejerna drar XS och stora killen behöver 158/164! Men de vill fortfarande ha hemmasytt och det känns kul!
Först ut blev varsin Tshirt till hästtjejerna.
Till F tog jag ett klänningsmönster i storlek XS och gjorde om till Tshirt. S' Tshirt var egentligen med lång ärm och en mudd nertill, storlek 110 cl. - Båda var perfekta i storlek och godkända. Vi var och lämnade tröjorna och fikade, efter att Husbilen kommit i ide.
Åh......så har jag anmält mig till ett SYLAN, i Kallinge, 21/10! Ska bli så himla kul! Så nu förbereder jag med att klippa ut lite mer barnkläder, så jag kan sy mycket och länge, när jag är där! Har ju två barnbarn som fyller år 1 november. Jag ska nog klippa ut nåt vuxenplagg också. Har lovat dottern en klänning till..... och sen vill jag ha något också! Det svåra är att bestämma vilket mönster jag ska sy efter, men jag har ju två veckor att fundera på.......
Idag plockade jag upp min Singer overlock, från förrådet. Har testsytt den igen. Den gör faktiskt snyggare söm än min Janome, men den är betydligt mer bullrig! Tänker ta med den till Sylanet och se om nån vill köpa den för en billig peng?! Det är ju inte sytt särskilt mycke med den. Och sista året har den stått i förrådet. Det är ytterligare ett års garanti kvar på maskinen.........

Ja det var allt för idag! Nu ska jag sticka en stund.

SES

Inga kommentarer: