Sidor

tisdag 18 april 2017

Våren som kom av sig!

Ja, så blev det. För nu är det nästintill vinter! Flera minusgrader, snöslask och blåst!
Halva april och det snöar! Inget vidare. Min födelsedagstrip med Husbilen ser ut att frysa inne!
Jodå, den är hämtad ur vinterförvaringen. Och det var vårväder när vi hämtade den. Så vi tog turen om Kalmar också.

 Lunch och hundpromenad runt Svinö Naturreservat hann vi med innan bilen hämtades ut.
Husbilen parkerades sedan i byn, för att lätt kunna plocka in allt som behövs..... men det var först igår som mattor, överdrag och sängkläder kom på plats.
Det tog en stund att få det i ordning. Resten som ska in tar vi när vi flyttar in för sommaren. Det är ju lite som måste inhandlas....
Idag ställde vi upp husbilen på Campingen. Kallt som tusan var det, så det kändes skönt att vi inte ska bo där ännu. Årets första promenad i Rosenholm har vi klarat av. Det hann vi med innan dagens första snöby drog in! Undrar om det blir någon riktig vår i år??? I vilket fall som helst så är jag ledig i tio dagar nu! Tjoho! Ska bli så skönt.... Misstänker att jag får fira min födelsedag hemma i år. Funderar om jag ska fira med barn och barnbarn och något gott att äta???  Jag har några dagar på mig att bestämma mig.

Stickfronten då? Ja, inte går det framåt precis. Jag har ett par sockor som följer med till jobbet, och där går det sakta framåt. Började även på en barntröja i bomullsgarn, som jag nu kommit en bit på väg. Och så beställde mannen en Lusekofta, inte så tjock! Plockade fram mitt gamla mönster från 1979! Och det var ju något som föll i smaken. Problemet är ju att hitta ett garn med rätt masktäthet och som fyller maskorna och blir tydligt i mönstret. Jag har ju svårt att sticka med 100% ull. Det är ju annars det optimala. Testade med Drops Alpaca.....
Men garnet är för tunt och för "luddigt", så mönstret kommer inte fram. Dessutom skulle koftan bli för liten till mannen med den masktätheten jag fick! Suck. Så i morgon får jag åka till staden och byta garnet mot något tjockare. Har hittat en blandning av ull och alpakka, som jag hoppas ska funka.

Vad hittar jag på annars då? Ja, inte syr jag de där linnebyxorna som ligger utklippta...... Jag lyssnar på stickpoddar och kollar in några serier på Play. Med andra ord är det ganska slappt här!
Fast idag slängde jag ihop ett fullkornsbröd till Bakmaskinen. Mest för att bli av med mjölresterna innan det blir sommar. Brödet är klart om ett par timmar! Det går inte fört när det är fullkorn och surdeg......

SES!!

Inga kommentarer: