Sidor

onsdag 20 oktober 2010

Stickprojekt

Hundkurserna är slut för hösten. Nu återstår bara egenträning för att hålla färdigheterna vid liv.

Stickorna har kommit igång ordentligt. Det är tillåtet att sitta inne och mysa med en kanna te, en bra talbok och en stickning.... Nattarbetet gör att jag kan sticka lite på jobbet på lugna stunder. Men det gäller att ha något enkelt, så man slipper hålla koll på mönster. Mohairtröjan till svärdottern blev färdig för en vecka sedan.

Så nu blir det en mössa också.


Arbetet som kräver lite mer koncentration är en tröja till minsta barnbarnet. Det gäller att utnyttja reagarnet jag köpt.


Tröjan stickas på rundstickor upp till ärmhålet. Har kostat på mig Knit Pro stickor med utbytbar kabel. Vilken känsla att sticka med dessa! Det blir nog inte stickat med gamla metallrundstickor fler gånger. Får väl önska mig Knit Pro lyxset i julklapp.

Det har även blivit en Pippitröja i sommar. Av restgarnet ska det bli en mössa.



                         Köpte en stickbok i våras:


Det finns hur mycket som helst med inspiration i den. Testade att sticka en tröja till en 4-åring i Alpstickning. Den blev riktigt bra, eftersom det var bomullsgarn (Muskat Soft). Tyvär har jag ingen bild på det färdiga resultatet, så ett bakstycke får räcka.



Har väl tänkt att jag ska försöka sticka strumpor i vinter. Det har jag inte gjort sen jag gick på gymnasiet, för en hel evighet sen. Hoppas att jag fortfarande kan få till det. Har i alla fall köpt Regia-garn till ett par. Återkommer med eventuellt resultat.

För övrigt har det fina höstvädret övergivit oss för regn och rusk. Får väl njuta av den här bilden från en tidig morronpromenad med hundarna.


Men med regnet kanske trattisarna tittar fram? Bara älgjakten är över, kan man våga sig ut i skogen igen!
På återseende.
 

Inga kommentarer: