Sidor

söndag 1 december 2019

1 Advent.

Ny månad - igen! Tiden bara rusar. Så nu är det julhysterin som sätter igång! December är nog den månad när jag allra helst vill vara någon annan stans, än hemma!
Visst, man väljer själv hur man vill fira. I alla fall inbillar man sig det! Vi gör i alla fall så gott vi kan. En adventsljusstake, två stjärnor och en ljusslinga vid entrén, det får räcka. Glömde gardinerna med amaryllis på, som hängs upp till advent. Ingen julgran. Det har vi inte haft sen vi flyttade till lägenhet, för nio år sedan.
Nog om det!

November har inte bjudit på särskilt mycket sol, bara ca 11 timmar fram till den 29:e! Men, igår, månadens sista dag, sken solen från en molnfri vinterhimmel, hela dagen! Helt otroligt! Dessutom var det inte särskilt mycket vind och en temperatur runt nollan!
Det lovades soligt väder även för idag...... men som vanligt så har molnen dragit in.
Det syntes redan vid soluppgången, att det inte skulle bli molnfritt! Kanske det bättrar sig till eftermiddagen.....
Får väl låta Amaryllisen lysa upp tillvaron, i stället.
 Sen sist, på handarbetsfronten, har det blivit sytt fler julklänningar. Jag hade min på mig på Mors 80års-middag, och fick frågan om jag ville sy till svägerskan och dottern. Ja, varför inte? Så på hemvägen handlade jag mer rött jultyg på Rusta! Det var inte mycket kvar....... Så den här veckan blev det två klänningar, med lång ärm i storlek 38, modell "Sunday Morning", samma som min. Det blev lite tyg över, så jag fick ut fram- och bakstycken till Jenny Hellströms klänning från UR, Sy,sy,sy. Det var lite kvar från förra tyget, så jag kunde få ut de korta ärmarna! Det blev en klänning till Freja 13 år i storlek XS.

Nu tänker jag inte sy mera röda klänningar!
Men - jag köpte blått tyg i veckan, och grönt! Med glitter på Rusta! Det gröna fanns bara som en gardinlängd. Men "so what"? Tänker sy en top till moderskapet och en till mig. Ska bara bestämma modell......
Fortsättning följer!
På stickfronten går det inte så bra! Tänkte sticka en islandströja i Einband. Hade 5 nystan beige från en garnklubb och köpte till fyra mönsterfärger i somras, när det var erbjudande. Tog fram garnnystanen och fick genast kli i halsen! Provade ända att sticka provlapp - men fick ge upp! Blev så besviken att jag la ut garnet till salu på Instagram. Så nu är det sålt! La upp till ett par sockor i stället..... men de blev inte bra. Repade och började om på ett par sockor från boken "Tant Ulltuss Sockor". Började bra, tills jag drog ut fel sticka, när jag vände! Tappade alla maskorna i mönsterstickning och lyckades inte plocka upp dem, i mönster! Så då repade jag igen! Började om med ett par tå-up, som får bli ett par restgarnsockor tilll mannen! I alla fall tror jag det. Men jag var ju sugen på lite flerfärgsstickning, så jag får väl leta vidare och se om jag kan få till något.
Nu får det räcka för idag. Får se när jag får lust att skriva nästa gång.....

See you!


Inga kommentarer: