Sidor

måndag 26 november 2018

Snart advent!

Ja, som vanligt rusar tiden iväg. Sen sist har vi firat två barnbarn, 4 år och 13 år! Även hunnit med att fira lilla mor också.
Kläderna som jag sytt, har passat fint och blivit använda! Kul, när det uppskattas.

Jag och Ewa-Lena har varit hos Bizzibee och haft genomgång av olika sömmar på våra Overlockmaskiner. Det blev två dagar, med testning av inställningar och en hel del snack. Trevligt har det varit!

Här hemma har det blivit lite mer sytt! Klänning till dottern och en T-shirt till dotterdottern, av stuven som blev kvar!


Håller tummarna att de ska passa. Klänningen är en ny modell, lite snävare stuk än de jag sytt tidigare.
Det har även blivit en klänning till S, med Frostmotiv.
Är riktigt nöjd med den. Testade att "lägga upp" den med rullfåll, på overlocken! Blev riktigt bra, men behöver få sömmen något tätare till nästa gång. Övning ger färdighet.....
Ett par trosor av en stuv, fick jag också till.
Behöver rita ett nytt mönster på hipster, då dessa är i minsta laget.

Sen har jag köpt mer symönster! Kan man få för många?
Denna gång blev det en "Medellin Top" från Itch to Stitch. Fanns bara i amerikanska storlekar, så jag gick efter mått-tabellen och ritade av storlek 4. Kände mig osäker på storleken, så jag bestämde mig för att sy en toile, i ett billigt tyg..
Tyget är inte särskilt stretchigt, så jag har sytt med en svag ziz-zag på vanlig symaskin. Tyckte att den kändes bra, så jag bestämde mig för att sy den färdig! 
Den blev ganska bra. Lite trång i ärmen, men jag löste det med att sy med minimal sömsmån, så jag fick ca 1 cm till i vidd i ärmen. Som syns på bilden så saknas mudd nedtill...... den tog slut! Men det har ju varit "Black Friday"! Så jag åkte till "Prins 21 Hobby och design" i Kallinge och shoppade mudd och liiiite mer tyg. Tyvärr hade hon inte så ljus mudd som jag skulle ha, så jag får lösa det med hjälp av singeljersey i samma färg. Blir nog bra när det är klart!
Tyget jag köpte är med "folkabussar" på! Tänkte överaska mannen med en T-shirt av tyget. Det blev även en halvmeter mörkare muddväv och så en halvmeter ljusgrå singeljersey. 
Fyllde på med med vikresår i vitt och svart och lite bredare trosresår också. Så där rök
en slant......
Höll på att glömma - köpte pappersmönster till halva priset, från Modelli. Ett klänningsmönster och ett mönster på Turbanmössa! Ska bli kul att sy!
Tur att Black Friday, Black Weekend och Cyber Monday snart är över, för min lilla pensionärslön räcker inte långt!  
Nu börjar det bli dags för julklappshandel! SUCK! Kan vi skrota julen?

Något på stickfronten då?
Jodå, min Xstatic-tröja i Fine Wool, från stashen är klar.

Blev perfekt! Rätt färg syns på bilden ovan.
Så när tröjan var klar, plockade jag fram ett gammalt UFO. Vantarna "Lysa", som jag började på för ca två år sedan!
 Hade precis bara börjat.......
Men har nu kommit en bit upp. Maskorna för tumkilen ska sättas på tråd.- men så blir det inte! För vantarna kommer inte att passa! GAAH! Garnet är för tunt i förhållande till mönstergarnet. Och det hade jag inte kläm på! Så det blir till att repa upp och sticka om, med grövre stickor..... om jag nu har lust att göra det? Medan jag suger på det sura äpplet, stickar jag ett par sockor till mig, i stället. Mycket roligare!


Till nästa gång:
Simma lugnt!

Inga kommentarer: