Sidor

fredag 16 mars 2018

När man precis fått hopp om att våren är på G.......

Ja, då vaknar man till en vit tillvaro med flera minusgrader och storm! Skit vad det blåser idag och kallt som tusan. Trots att termometern bara står på minus 2 grader!
Undrar hur de stackars vintergäcken överlever den här istiden?
Trots snålblåst och kyla, blev det en hundpromenad på förmiddagen - och det var kallt!
Snön blåste runt så det var svårt att se emellanåt! Men tillvaron blev bättre när vi kom i lä för vinden..... Men jag tror vi håller oss inne resten av dagen!

På stickfronten? Hmf? Jag har kommit in i ett stim där jag repar upp påbörjade projekt! I går kväll repades sockorna, som jag har som UFO-projekt i bloggen "Från UFO till FO 2018".
Sockorna blev alldeles för vida för min fot! Så nu har jag börjat på ett par nya. Denna gången blir det ett par helt vanligt slätstickade i det brunmelerade garnet. Kanske jag slänger in någon gul rand också?
Linnetunikan växer lite i taget. Den har jag bara stickat på när jag är på jobbet...... Men det finns hopp om att den kan bli klar till sommaren!

Inte har symaskinerna fått jobba särskilt mycket de heller. Men det blev trots allt två "tigertröjor" till farmors killar.
Jag fick 50 cm "tigertyg" av min overlockförsäljare och så kompletterade jag med svart trikå från lagret. De blev faktiskt riktigt fina.
Så har jag även sytt en kappa i fleece till Siri. Fleecen har legat länge och var tänkt till hundtröja åt Zelda...... men det passade bättre till en kappa.

Det var en hel del jobb med den. Men när den nu är klar, så känner jag mig nöjd med den också.

För två år sedan köpte jag mönster när jag var på Symässan i Malmö...... och de har legat bra i skåpet!
Men nu har jag i alla fall testsytt ett av dem.
Mönstret heter "Mary" och kommer från Svenska Mönster. Jag hade en stuv av det limegröna tyget och gjorde en top av mönstret, som egentligen är en klänning/tunika. Den kan nog bli användbar - om det blir vår någon gång!!!
Det är ju riktigt roligt att sy sina egna kläder, när man väl kommit så långt att mönstret är ritat och delarna utklippta!!!
Jag har några syplaner till som jag vill få gjort innan campingsäsongen börjar.
En tröja av något slag till farmors stora tjej. Och så har dottern beställt en tunika...... Vi får se vad som hinns med, för nu har halva mars passerat!

SES!

Inga kommentarer: