Sidor

fredag 13 oktober 2017

Oj då!

Här försvinner tiden i rasande fart! Hinner inte riktigt med......
Hösten har infunnit sig med de obligatoriska stormarna och regnandet! Riktigt trist väder. Men det har ju trots allt varit en och annan solglimt i eländet. Och då passar jag på att promenera i skogarna runt byn.
Älskar dessa gamla stenmurar! Tänk vilket enormt arbete som ligger bakom alla staplade stenar?!
I skogen finns det gott om svamp i år. Vi har hittat Svart Trumpetsvamp några gånger och en massa Taggsvamp. Och nu på senhösten frodas Trattkantarellerna.
Jodå, det har blivit en del plockat....... och "trattisarna" har torkats och ligger nu i glasburkar för kommande svamprätter. Taggsvampen ligger i frysen och trumpetsvampen - den är uppäten! Så god till en ryggbiff......
Får se om det blir mer svamp plockat...... fast vi väntar med skogspromenader nu för det är Älgjakt! Vem vågar sig ut i skogen bland en massa skjutglada jägare????

På stickfronten då? Där lider jag av "startitis"! Två par sockor har jag påbörjat i veckan! Och vill ju börja på en tröja också.... Köpte ett nytt Stickmagasin - och där var hur mycket fint som helst!
Bilden avslöjar ju att det blev en härva handfärgat sockgarn (med lite glitter i) också! Har fått sockor på hjärnan!  Sen har jag ju alla de andra projekten som jag påbörjat! Blir nog inte sysslolös den här vintern.
Men faktiskt har ett par sockor till mig blivit klara! Townwall socks i en något modifierad version, som passar mig bättre!












Och de där linnebyxorna då? Jodå, mönstret från AnnAn Design kom och jag lyckades få till ett par byxor som sitter bra. Men de är inte riktigt färdiga ännu. Jag funderar på hur jag ska lösa linningen.... På mönstret ska det vara mudd! Men då blir det mer som ett par mjukisbyxor och det vill jag inte ha. Jag har satt en dragkedja i sidan och sedan har jag tänkt att ha en vanlig linning med knapp och knapphål. Men jag ska bara få till det snyggt också. Det får ta lite tid med funderandet - sen brukar det lösa sig. Funderar lite på fickor också..... på mönstret är det fina fickor, men när när jag ska få ihop det med mina tygstycket blir det svårt att få till dem. Så det är ännu en sak att spåna på!
OCH så har jag hittat en 1-dagskurs för Overlocksömnad! YES! Nu kanske jag kan komma igång med Overlock-maskinen också! Nästa lördag bär det av till Vissefjärda för kurs hos BizziBee. Ska bli kul! Har dessutom lurat med mig en arbetskompis - så då blir det dubbelt så kul!

Till nästa gång - Ha de'!!


Inga kommentarer: