Sidor

fredag 21 oktober 2016

Ja, jädrans i det!

Vem har behov av en OVERLOCK-maskin??? Inte jag om ni frågat mig för någon vecka sedan! Men sen har ju LIDL lite bra erbjudanden emellanåt....... Detta veckoslut säljer de symaskiner från Singer till fantispriser, bla en Overlockmaskin! Mannen i huset tyckte att jag skulle passa på och handla en!
Jag måste säga att jag funderade både en, två och tre gånger innan jag bestämde mig! Men jag är ju inte särskilt svårövertalad......
Så nu är hon här! Ännu en maskin att lära sig. Men vadå! Jag är ju "snart" pensionär (dröjer flera år!) och har då all tid i världen.......
Tillsammans med maskinen köpte jag ett gäng stora trådrullar. Hoppas det är bra tråd - för nu har jag mååånga meter sytråd!
På sykursen igår blev det bara en liten ändring på kläningslivet. PUH! Äntligen börjar det bli färdigt. Men sen var det dags för ärmen! Hann rita en ny variant på ärmen, men hade inte mitt "provtyg" med mig, så det blir till att sy en ärm och fästa i klänningslivet, så det är klart till nästa kurstillfälle.

Sist jag satt vid symaskin, slängde jag ihop en projektväska till mitt "jobbsticke". Använde några av lapparna som jag köpt på IKEA, och fodrade med ett mönstrat bomullstyg som legat i gömmorna länge.











Enklast möjliga modell. Inga fickor, ingen dragkedja - inget extra alls! Men en perfekt projektväska till mig! Rymmer mönster och en sockstickning och en liten "tillbehörsväska" med diverse "bra att ha" grejer.
Faktiskt så har jag äntligen lyckats avmaska något! Mina sockor är färdiga - och de blev perfekta!

Nästa par hade jag tänkt sticka från "tantulltuss" sockbok. Men det finns ju så många fina att välja bland...... Jag funderar ett tag till!

Hösten har tagit ett riktigt tag om vädret! Inte är det något fint väder precis - regn och blåst! Dag ut och dag in. Men visst behövs regnet efter sommarens torka - men allt behöver väl inte komma på en gång? Inte ens långnäsan propsar på att få gå ut! Hon kan knipa i timmar......

Till nästa gång.....

Inga kommentarer: