Sidor

söndag 25 oktober 2015

Vintertid.....

Så är det dags att ställa om klockan - igen! Ja det är ju inte så svårt - om det bara hade gällt den fysiska varianten. Men den där biologiska är betydligt svårare att få i fas! I alla fall min! Nu kommer jag att vakna inte bara i ottan utan i "svinottan". Visst det är väl bara gilla läget.... men sen är det ju det där med sängdax och lunchen och middagen och ........ Ja ni vet! Dessutom har vi en hungrig whippet som också kan klockan! Dvs hon börjar stimma runt när det är dags för kvällsmaten (sådär vid 16-tiden)! Vi ska väl överleva det i år också. Men varför måste man hålla på att skruva på tiden? Varför inte ha sommartid hela året?????
OK - nu är det färdiggnällt!

Vintern har ju inte kommit till våra breddgrader ännu. Knappt hösten heller! I alla fall har vi nästan sommarvärme fortfarande, mer än 10 plusgrader på dagen. Visst känns det som höst när jag kommer ut i friska luften på de tidiga "kisserundorna". Men annars är det faktiskt fortfarande möjligt att tillbringa nån timme med kaffe och stickning på balkongen! Det gäller att njuta så länge det går!

Det har blivit flera fina promenader med hundarna i omgivningarna. Och visst syns det att det är höst! Känns som det var länge sedan vi hade en sådan färgsprakande höst som i år! Men nu börjar löven dala från träden och med november brukar ju de grå trista vädret infinna sig..... Håller tummarna att vi får en solig november också. Men vem tror på det??

Ännu en mössa har lämnat stickorna! Finfina garnet "Janome" från Noro. Stickade upp hela nystanet, men tyvärr är det inte riktigt mina färger, så jag får väl ge bort mössan till någon annan. Mönster: Not Your Boring Hat.... ( av Edna Hamilton) Finns gratis på Ravelry. Nu skulle det vara ett annat Norogarn egentligen.... men mössan blev bra ändå! Mönstret var riktigt roligt att sticka. Kan rekommenderas!
 Efter att ha velat hit och dit vad det skulle bli av sockgarnet jag fick från garnklubben, bestämde jag till slut att det får bli just sockor! Tå-upp och med flätor, fick det bli. Stickar efter mönstret Berga av Johanna Hallberg. Mönstret är på svenska och finns också på Ravelry.
Garnet är så mjukt och gott att sticka med, så det uppväger att det är grövre än de sockgarner jag brukar använda..... Stickar med stickor 3,5 mm. Hade nog kunnat gå ner till stickor 3,25 mm, men det känns ändå som om de blir bra så här.

"Outlander"- alla 15 avsnitten i säsong ett är nu avslutade! Det känns allt lite tomt. Serien tilltalade mig och jag kommer nog även att se säsong två, när den släpps på DVD. Det har ju blivit en del stickat tillsammans med Claire och Jamie!

Just nu har jag bara Berga-sockorna på stickorna! Kan inte bestämma mig för vad jag vill sticka. Så eftermiddagen har jag ägnat några timmar av till att surfa runt på RAVELRY och ADLIBRIS! Är lite sugen på att sticka en tröja med Fair Island mönster. I alla fall en tröja med mönstrat ok. Vill ju helst inte köpa mer garn och då blir det genast svårt! Men jag får väl kolla runt lite till och räkna nystan och meterantal i "stashen", så kanske jag kan få till något! "Arvingen" och en "Skappelgensere" är annat som jag vill göra, rätt men där behövs lite tjockare garn än jag har i mina lådor. Får se om jag kan få ihop rätt masktäthet med två olika garner, en tråd av varje??
Tar väl en tur till ut i syberrymden.........

SES!

Inga kommentarer: